Picture1

نحوه اجرا شاتکریت با استفاده از دستگاه شاتکریت

اجزای شاتکریت (سنگدانه‌ها، سیمان، آب، مواد ریز، مواد افزودنی شیمیایی و…) یک سیستم پیچیده را تشکیل می‌دهند که در نهایت کیفیت پایانی را تعیین می‌کند. یکی از جنبه‌های اصلی در تعیین کیفیت شاتکریت، روش صحیح کاربرد آن است که برای اطمینان از چسبندگی شاتکریت به سطح و به حداقل رساندن پس زدن و کمانه کردن مواد شاتکریت ضروری است. رعایت قوانین زیر در حین اجرا، به دستیابی به بهترین نتایج ممکن و حداکثر ایمنی اپراتور کمک می‌کند.

  • تمیز کردن سطح قبل از پاشش

به منظور آماده‌سازی بستر در کاربردهای زیرزمینی، اولین قدم ارزیابی خطر سقوط سنگ و مواد سست است. تمام مواد سست و آوار باید برداشته شوند و بستر باید با استفاده از آب، هوا یا ترکیبی از هر دو از گرد و غبار پاک شود.

  • حفظ فاصله 1 تا 2 متر بین نازل و سطح مورد نظر

نیرویی که چسبندگی شاتکریت به سطح را تضمین می‌کند؛ با فاصله بین نازل ملات پاش و سطح مورد نظر تعیین می‌شود. فاصله خیلی کم منجر به مقدار زیاد کمانه مواد پاششی می‌شود. به علاوه اگر فاصله تا سطح از حد استاندارد بیشتر باشد؛ چسبندگی و فشردگی شاتکریت بسیار ضعیف خواهد بود.

  • قرار دادن نازل با زاویه 90 درجه نسبت به سطح

زاویه بین نازل و سطح مورد نظر بر فشردگی صحیح شاتکریت و مقدار کمانه مواد پاششی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، پاشش باید در حرکات دایره‌ای به طور مساوی در کل سطح انجام شود تا نتیجه یکنواختی حاصل شود.

  • پر کردن سوراخ‌ها و ترک‌های موجود در سطح

قبل از استفاده از لایه‌های اول، لازم است که با پر کردن سوراخ‌ها و شکاف‌های سطح زمین، سطح آن را یکنواخت کنید.

  • کاربرد به صورت لایه‌ای

لایه‌ها باید از پایین سطح ادامه یافته و به سمت بالا پوشانده شوند. لایه اول، به عنوان تکیه گاه و چسب برای لایه‌های زیر عمل می‌کند. تعداد و ضخامت لایه‌های باقیمانده به کاربری مورد نیاز سازه بستگی دارد.

  • سطح را پس از وقفه‌های بیشتر بین استفاده از لایه‌ها تمیز کنید

اگر بین استفاده از یک لایه و لایه دیگر زمان زیادی بگذرد، توصیه می‌شود سطح را با آب، هوا یا هر دو تمیز کنید تا گرد و غبار از بین برود و چسبندگی به سطح تسهیل شود.

  • تمیز کردن دستگاه اسپری بتن بلافاصله پس از استفاده

یک قسمت اساسی در نگهداری و تمیزکاری صحیح تجهیزات، جلوگیری از تجمع مواد در شیلنگ‌ها، نازل‌ها، پمپ‌های بتونی و پمپ‌های افزودنی است تا از افزایش ناپیوسته جریان جلوگیری کرده و عملکرد روان آن را تضمین کند. این برنامه فقط با تجهیزاتی می‌تواند از سر گرفته شود که به طور کامل و با روش صحیح تمیز شده اند.

  • هیدراته کردن سطح

برای اینکه بتن پاشیده شده مقاومت مکانیکی خود را از دست ندهد و ترک‌های ناشی از سخت شدن سریع بر روی بتن ایجاد نشوند؛ توصیه می‌شود سطح را حداقل ۷ روز مرطوب نگه دارید. برای مرطوب نگه داشتن سطح میتوانید از روشهایی شامل پاشش آب روی سطح، استفاده از روکش‌ها و ورق‌های کاغذ یا پلاستیک یا افزودن مواد افزودنی خاص به مخلوط بتن استفاده کنید.

  • آموزش مداوم اپراتور

اپراتور در صورت به روز نگه داشتن تمام جزئیات مربوط به شاتکریت، بهترین نتایج برنامه را به دست خواهد آورد. از جمله وظایف اپراتور میتوان به استفاده موثر از تجهیزات پاشش بتن، مخلوط صحیح مواد (ترکیب، تهیه و کاربرد) و تکنیک‌های پاشش اشاره کرد.